Zdrowa Piramida Żywienia

W celu popularyzacji prawidłowego żywienia stworzono Piramidę Żywienia. Jest to graficzne przedstawienie produktów spożywczych ukazane proporcjonalnie do zalecanych ilości ich spożywania.

Dotyczy ona każdego człowieka już od 2 roku życia. Produkty przedstawiane u dołu piramidy, tam gdzie jest ona najszersza, powinny być spożywana w każdym posiłku. Idąc ku jej górze stopniowo powinna się zmniejszać ilość i częstotliwość spożywania poszczególnych produktów. Pierwsza piramida żywienia powstała w 1992r. przez Amerykański Departament Rolnictwa (USDA). Na przestrzeni lat była ona modyfikowana. Kolejna została stworzona przez ten sam urząd w 2005r. i nazwana MyPyramid. W tym samym czasie Harwardzka Szkoła Zdrowia Publicznego opublikowała swoją Zdrową Piramidę Żywienia (ZPŻ). W obu tych piramidach pojawiła się u podstaw aktywność fizyczna. Prawidłowa dieta to zdrowy styl życia, nie tylko jest ważne, co spożywamy, ale przede wszystkim jak wygląda nasz dzień, nasza aktywność fizyczna. Ruch powinien być nierozerwalną częścią każdego dnia. Zaleca również kontrolowanie wagi, aby w razie czego móc szybko zapobiec zbytniemu nabieraniu masy lub jej gubieniu.

Zdrowa Piramida Żywienia w swojej podstawie zawiera wszystkie warzywa i owoce, zdrowe oleje tj. oliwa z oliwek, olej rzepakowy, olej słonecznikowy, olej sojowy, olej z orzechów oraz margaryny bez zawartości kwasów tłuszczowych trans) tłuszcze pochodzące z nasion, orzechów i awokado, trzecim składnikiem podstawy żywienia są zboża pełnoziarniste (brązowy ryż, pełnoziarnisty makaron, pieczywo pełnoziarniste, kasze pełnoziarniste – jaglana, gryczana, pęczak, perłowa i płatki owsiane).

Kolejny poziom piramidy zajmują przede wszystkim produkty z dużą zawartością białka, czyli drób, ryby, jaja oraz rośliny strączkowe i orzechy.

Zbliżając się ku górze piramidy pojawia się mleko i produkty mleczne, czyli jogurty, kefiry, maślanki, sery, twarogi bądź suplementy wapnia i witaminy D. Tutaj jest nowość: Harwardzka Piramida Żywienia dopuszcza możliwość suplementacji, która dotyczy przede wszystkim wapnia i witaminy D. Produkty mleczne zawierają laktozę, która jest cukrem nietrawionym przez znaczną część ludzi.

Na samym czubku piramidy znajduje się czerwone mięso (wieprzowina, wołowina, cielęcina, baranina i inne), tłuszcze nasycone, zboża rafinowane (białe pieczywo, biały ryż, biały makaron) ziemniaki, słodkie napoje, słodycze i sól. Te produkty najlepiej spożywać w małych ilościach.

Ponadto piramida ta uwzględnia spożycie alkoholu, lecz od razu zaznacza, że w bardzo ograniczonych ilościach i nie dla każdego.

Zdrowa Piramida Żywienia jest najnowszą odsłoną piramidy żywienia i nieznacznie różni się od tej propagowanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Różnice są niewielkie, ale jednak znaczące. Polegają one na rozróżnieniu produktów zbożowych na pełnoziarniste i rafinowane, nie uogólnianiu mięsa tylko podziale na mięso białe, czerwone i ryby oraz rozróżnianiu tłuszczów na nienasycone i nasycone, inaczej mówiąc pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Te pierwsze są jak najbardziej zalecane i nie powinno się ich unikać. Harwardzka piramida jest oparta na aktualnych badaniach i odchodząca od diety niskotłuszczowej. Właśnie taki model żywienia jest optymalny dla ludzi i preferowany podczas układania jadłospisów przez poradnię dietetyczną celcal.

Źródła:

http://www.phie.pl/pdf/phe-2011/phe-2011-1-020.pdf piramida żywienia wczoraj i dziś

www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/

HTTP://WWW.NCBI.NLM.NIH.GOV/PUBMED/?TERM=25620541 MEDICAL NUTRITIONAL CONCEPTS FOR OBESITY

Zadzwoń do nas

534 301 920