Czy wiesz na czym smażyć?

Jaki rodzaj tłuszczu jest najlepszy do smażenia? Na czym powinno się smażyć, a co jest niedozwolone?

Smażenie jest procesem obróbki termicznej zachodzącej w wysokiej temperaturze przy użyciu tłuszczu. Może być smażenie płytkie – w niewielkiej ilości tłuszczu oraz głębokie – potrawa jest w całości zanurzona w tłuszczu. Jest to najmniej pożądana technika kulinarna przez dietetyków i zarazem jedna z najbardziej ulubionych wśród konsumentów. Sama również lubię smażone potrawy i jem je z apetytem. Co jest najważniejsze podczas smażenia by nie szkodziło – nie przypalanie. Ta chrupiąca skórka jest bardzo smaczna i chrupiąca, ale ciężko strawna, natomiast skórka, która już jest dosyć ciemna oznacza spalenie i zawiera sporą ilość związków rakotwórczych.

Smażyć należy na już rozgrzanym tłuszczu, gdyż wtedy mniej go wnika w potrawę. Nie powinno się również dolewać świeżego tłuszczu do gorącego, gdyż wtedy świeży tłuszcz szybciej ulegnie rozkładowi.

Podczas smażenia ważne jest, by nie przypalić tłuszczu. Jeśli smażymy, a z tłuszczu wydobywa się dym należy niezwłocznie wylać go. Dym jest dowodem na powstanie akryloamidu – substancji, która jest stwierdzonym karcynogenem (rakotwórcza).

A jaki tłuszcz wybrać by był jak najbardziej bezpieczny?

W przypadku smażenia ważne jest by miał on wysoką temperaturę dymienia. Temperatura ta określa, do jakiej temperatury można podgrzać tłuszcz by nie uległ rozkładowi.

Tutaj na prowadzenie wychodzą tłuszcze z dużą zawartością nasyconych kwasów tłuszczowych, które ze swojej natury są stabilne w wysokich temperaturach. Wychodzą tutaj na prowadzenie smalec, masło klarowane, olej kokosowy i olej palmowy.

W przypadku pozostałych olei roślinnych, które naturalnie zawierają również nienasycone kwasy tłuszczowe tutaj zaraz po temperaturze dymienia warto zwrócić uwagę na zawartość jednonienasyconych kwasów tłuszczowych. Im jest ich więcej tym lepiej. Im jest w tłuszczu wiecej substancji białkowych, tym gorzej nadaje się on do smażenia. Także, jeśli chcesz smażyć to oleje rafinowane są pozbawione zanieczyszczeń, które mogą być mniej stabilne w wysokich temperaturach. Na prowadzenie wychodzą tutaj olej rzepakowy, oliwa z oliwek, olej ryżowy.

Oleje z dużą zawartością wielonienasyconych kwasów tłuszczowych takich jak olej lniany, olej kukurydziany, olej sojowy, olej orzechowy (każdy rodzaj), olej sezamowy, olej z pestek winogron nie nadają się do smażenia nigdy. Warto je kupować nierafinowane i spożywać na surowo np. z surówką czy polać gotową potrawę.

Zadzwoń do nas

534 301 920