13 suplementów pomocnych w odchudzaniu

Czasami, gdy nie masz czasu na gotowanie w domu, trzymanie się diety, bardziej jesteś zdana na odpowiednie dobieranie posiłków zamawianych w kantynie pracowniczej czy restauracji, warto swoje odchudzanie wesprzeć suplementami. Na rynku jest bardzo duży wybór suplementów, warto jednak wybierać te

pochodzenia naturalnego, wyizolowane z produktów spożywczych. Nie będę podawać konkretnych nazw handlowych, ani wymieniać firm, skupię się na poszczególnych składnikach aktywnych.

HCA czyli kwas hydroksycytrynowy

występuje przede wszystkim w roślinie, która nosi nazwę Garcinia Cambogia, chociaż w niewielkiej ilości można go znaleźć również w gorzkiej pomarańczy jak i w cytrusach. W organizmie blokuje enzym uczestniczący za produkcję kwasów tłuszczowych, czyli stosując go blokujemy produkcję nowych tłuszczy, ponadto wpływa na zwiększone uwalnianie serotoniny w mózgu, dzięki czemu możesz łatwiej poskromić swój apetyt. Wpływa na lepszą gospodarkę węglowodanami w organizmie.

Błonnik rozpuszczalny

Zazwyczaj pozyskuje się go z jabłek, które są naturalnie bogate w pektyny. Zasada działania błonnika polega na pęcznieniu w żołądku oraz opóźnienie jego opróżniania. Dzięki temu dłużej odczuwasz sytość i masz mniejszą ochotę na jedzenie. Ponadto błonnik jednocześnie pochłania część tłuszczów znajdujących się w pokarmach ograniczając tym samym ich dostępność dla organizmu (mniejsza dostępność kalorii z pożywienia).

Chitosan

Można powiedzieć, że jest to substancja podobna do błonnika, ponieważ jest polisacharydem i również tak jak on nie ulega trawieniu w przewodzie pokarmowym człowieka. Otrzymywany jest z chityny skorupiaków lub grzybów. Działa wiążąc tłuszcz w przewodzie pokarmowym, a tym samym ogranicza energetyczność spożytego posiłku.

Kapsaicyna

Kapsaicyna zaliczana do alkaloidów otrzymywana jest z papryki, odpowiada za smak ostry (podrażnia receptory bólu). Zwiększa produkcję ciepła przez organizm (termogenezę), a co za tym idzie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Zwiększa spalanie tłuszczy. Dodatkowo jest antyoksydantem, pomaga w walce z wolnymi rodnikami.

Piperyna

Alkaloid otrzymywany z pieprzu, ma ostro-gorzki smak. Jego działanie polega na blokowaniu tworzenie się nowych komórek tłuszczowych. Wzmaga również wydzielanie soków trawiennych, czego konsekwencją jest lepsze trawienie.

L-karnityna

Zwiększa spalanie tłuszczy. Jest produkowana w organizmie głównie przez wątrobę. Produkowana jest z lizyny, metioniny oraz witamin z gr B, wit. C i żelaza, dlatego ważna jest prawidłowa dieta. Chociaż jej większa część pochodzi z pożywienia, głównie mięsa. Jest niezbędna w celu wytworzenia energii z tłuszczu. Dzienne zapotrzebowanie wynosi 8-11g/dobę

Imbir (gingerol, zingeron, citral)

Działa korzystnie na procesy trawienne, pobudza wydzielanie śliny, soku żółciowego i żółci. Działa rozkurczowo i przeciwzdęciowo, działa moczopędnie, poprawia krążenie krwi, rozgrzewa organizm

Kofeina, teofilina, teobromina

Alkaloid występujący naturalnie w ziarnach kawy, kakaowca, coli oraz w herbacie i guaranie. Posiada różne nazwy w zależności od jej źródła pochodzenia. Działa podnosząc produkcję energii w organizmie (zwiększając zapotrzebowanie na kalorie) oraz przyśpieszając spalanie tłuszczu. Ponadto poprawia samopoczucie i w ten sposób ułatwia wytrwanie w restrykcjach diety. Jest również środkiem diuretycznym (moczopędnym), a wraz z moczem zwiększa się wydalanie takich pierwiastków jak magnez, wapń, potas, dlatego kofeiny nie powinno się spożywać więcej niż 300 mg na dobę (około 3 filiżanek kawy). Warto zaznaczyć, że po pewnym czasie organizm przyzwyczaja się do kofeiny i efekt diuretyczny się zmniejsza.

Ekstrakt z zielonej herbaty

Kofeina oraz katechiny zawarte w herbacie zwiększają w pewnym stopniu wydatek energetyczny na kilka godzin po zażyciu. Istnieją również sugestie, że mogą wpływać na gospodarkę węglowodanową w organizmie.

Chrom

Chrom bierze udział w metabolizmie węglowodanów, białek i tłuszczy jak również zwiększa aktywność insuliny, sugeruje się, że zwiększa również wydatek energetyczny, bezpieczna skuteczna dawka to 200 mg.

Sprzężone dieny kwasu linolowego (CLA)

Powstaje w procesie fermentacji bakteryjnej w żołądku przeżuwaczy (krowy, kozy, owce i bawoły) oraz w mniejszym stopniu w przewodzie pokarmowym świń, kur i indyków. Zarówno mleko przeżuwaczy jak i mięso ww zwierząt zawiera pewne ilości CLA jednak jest to zależne od rodzaju paszy jaką były karmione. Największe jego ilości powstają podczas karmienia świeżą trawą. Na organizm ludzki działa zmniejszając produkcję nowych kwasów tłuszczowych oraz zmniejszając utlenianie kwasów w mięśniu, co powoduje wzrost masy mięśniowej i redukcję tkanki tłuszczowej. Dawkowanie 3,4 g.

Ananas (bromelaina)

Usprawnia i przyśpiesza proces trawienia białek, stosowana przy niestrawności lub zmniejszonym wydzielaniu soku żołądkowego. Przyśpiesza przemianę materii, ma właściwości oczyszczające, pomaga w usuwaniu nadmiaru płynów. Takie właściwości ananasa występują tylko w przypadku jego spożywania na surowo.

Cykoria

Zawiera duże ilości manganu, który korzystnie działa na układ trawienny, stymuluje spalanie tłuszczów i przyśpiesza przemianę materii, zawiera inulinę, która jest frakcją błonnika pokarmowego będącego jednocześnie probiotykiem – stanowi bardzo dobrą pożywkę dla bakterii kwasu mlekowego naturalnie bytującą w przewodzie pokarmowym.

Suplementy na odchudzanie mimo że wykazują pewne właściwości redukcji masy ciała, jednak ich skuteczność jest bardzo niewielka i warto pamiętać, że są tylko pewnego rodzaju wspomaganiem całego procesu odchudzania a nie jego podstawą.

Źródła:

Food Forum, czasopismo specjalistyczne o zdrowym odżywianiu, grudzień 2015 – styczeń 2016, nr4(10 )/2015
http://oczymlekarze.pl/prezentacje/1624-jak-dziala-kapsaicyna
http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/zasady-zywienia/cudowny-imbir-wlasciwosci-lecznicze-i-odchudzajace-imbiru_33621.html
http://www.poradnikzdrowie.pl/diety/suplementy/odchudzanie-z-cudowna-l-karnityna-skutecznym-spalaczem-tluszczu_38666.html
http://www.poradnikzdrowie.pl/diety/suplementy/ananas-nie-tylko-na-odchudzanie-wlasciwosci-bromelainy-w-ananasach_37460.html
https://portal.abczdrowie.pl/kofeina-a-odchudzanie

Zadzwoń do nas

534 301 920