Kiedy zakończyć posiłek?

Czasami trudno jest określić, kiedy powinniśmy odsunąć od siebie talerz z jedzeniem, zakończyć posiłek. Kiedyś mama uczyła nas by zjadać wszystko do końca, aby talerz był pusty. A co dopiero

jak ktoś ma dzieci i żal mu jest wyrzucać po nich resztki jedzenia? Niestety taka droga wiedzie ku nadwadze i otyłości. Byliśmy wychowywani by nie wyrzucać jedzenia do śmieci, więc jest nam żal. Lepiej by grzeszne ciało cierpiało niż Boże dary miały się zmarnować? Teraz żyjemy w czasach dostatku. Obecnie ludzie krajów rozwiniętych cierpią z przejedzenia a nie z braku pożywienia i niedojadania. Dlatego jeśli dbasz o swoje zdrowie i figurę powinnaś potrafić dobrze odczytywać sygnały płynące z ciała by móc rozróżnić uczucie głodu i sytości. Rozróżnić zachciankę, ochotę i apetyt. I nie bać się wyrzucić pożywienia, gdy już nie ma dla nich miejsca w Twoim ciele. Lepiej zostawić coś na później lub po prostu wyrzucić do kosza zamiast robić kosz na śmieci z własnego ciała.

Nasuwa się tutaj pytanie, czym jest głód i jak odróżnić go od apetytu? Głód to potrzeba jedzenia, charakteryzuje się spadkiem poziomu glukozy we krwi, a co za tym idzie chęcią zjedzenia czegokolwiek. Łączy się z uczuciem pustki w żołądku. Na odczuwanie głodu wpływa również metabolizm, a on uzależniony jest od różnych czynników m.in. poziomu hormonów tarczycy, od poziomu tkanki mięśniowej w ciele, od poziomu i wrażliwości na insulinę, od poziomu leptyny we krwi. W takim stanie wszystko nam smakuje. Tak naprawdę jeść powinno się tylko wtedy, gdy odczuwamy głód. Wtedy mamy pewność, że nie ładujemy jedzenia na siłę do pełnego baku. Ważne też by nie doprowadzać swojego organizmu do uczucia wilczego głodu, wystarczą jego pierwsze oznaki.

Natomiast apetyt jest to chęć zjedzenia czegoś. Gdy mamy apetyt bardziej kierują nami emocje, chcemy zaspokoić swoje zmysły konkretnymi smakami i potrawami. Nie ma to nic wspólnego z głodem. Głód jest fizyczny a apetyt psychiczny. Apetyt towarzyszy również podczas spotkań towarzyskich, jest wywoływany na skutek samego wyglądu potrawy, także przez jego zapach. To również skutek określonych stanów emocjonalnych. Na apetyt ma wpływ otoczenie, poziom stresu oraz hormony. Niestety jest on skierowany przede wszystkim na żywność przetworzoną, oczyszczaną, na połączenie tłuszczu z cukrem (czekolada, większość słodyczy i słonych przekąsek). Warto nauczyć się odróżniać głód od apetytu by nie dać się zwieść na manowce.

Kończyć posiłek powinniśmy już po odczuciu pierwszych symptomów sytości. Zazwyczaj pojawiają się one po około 10 minutach od początku posiłku. Bez względu na to czy jemy szybko czy powoli uczucie sytości nastąpi mniej więcej po tym samym czasie. Także, jeśli jemy wolniej zjemy mniejszą porcję.

Jest również coś takiego, co nazywa się głodem komórkowym. Jest to taki stan, w którym mamy zaspokojone zapotrzebowanie energetyczne, ale ciągle szukamy czegoś do jedzenie, choć sami nie wiemy, czego dokładnie. Jest to stan, w którym już zaczynają się w naszym ciele niedobory odżywcze (witaminy, mikroelementy), ale na poziomie komórkowym. Ciało zaczyna się domagać prawdziwej żywności. Warto wtedy zjeść coś wysoko odżywczego lub do swoich codziennych posiłków zacząć wprowadzać produkty bogato odżywcze. Po pewnym czasie organizm uzupełni mikro niedobory i poszukiwanie bliżej nieokreślonego pożywienia się zakończy. Jeśli natomiast organizm będący w stanie głodu komórkowego nie będzie otrzymywał wystarczającej ilości witamin i minerałów w dalszym ciągu będzie poszukiwał żywności, a my będziemy w niego pakować tylko kalorie. Na dłuższa metę jest prosta droga do przytycia.

Pamiętajmy jeść powinniśmy tylko wtedy, kiedy odczuwamy głód. Posiłek powinien być zakończony już przy pierwszym uczuciu sytości. Zatrzymajmy się na chwilę i skupmy na własnym ciele, jego potrzebach, by nie poddawać się presji otoczenia (jedzenie dla towarzystwa) i uwarunkowaniom kulturowym (zjadanie do końca, dojadanie po dzieciach). Twoje ciało ma służyć Tobie!

Zadzwoń do nas

534 301 920